Ta ner vakterna!

Igår hörde jag något på nyheterna som gjorde mig så j-vla förbannad. Det var en tjej vid namn Patricia som hade blivit misshandlad och nedbrottad av ett flertal vakter på en krog i Uppsala. Vakterna ansåg (tydligen) att denna tjej 50 kg "tunga" tjej på 160 cm utgjorde ett så stort hot genom att skrika så att de var tvungna att brotta ner henne. Helt ärligt så kan jag inte förstå det. Att ta tag i och säga till, fine. Men att två stycken stora vakter kastar ner henne på marken och håller fast henne är inte, i mina ögon, rätt någonstans.

Att sedan få höra någon (kommer varken ihåg hans namn eller position) försvara vakterna gjorde mig inte mer irriterad. Visst, besökarna är påverkade och vakterna är nyktra, men om bevis finns så ska inte deras prioriteras lägre än vakternas ord. I detta fall fanns det ett flertal bevis mot vakterna. Några av dem var:

1. Både tjejen och hennes pojkvän (som brottades ner när han såg vad de gjorde med henne) har synliga fysiska skador i form av blåmärken.

2. De tillkallade polis och när de kom till platsen så hade vakterna försvunnit. Om vakterna, som gjorde en motanmälan, inte var skyldiga så skulle de väl inte fly? Och om gästerna utgjorde ett så stort hot så att de till och med anmälde dem, så skulle väl vakterna ha tillkallat förstärkning eller något liknande och inte bara ha försvunnit när polisen kom?

Man läser om det hela tiden, privatpersoner som anmäler vakter för övervåld. Precis som Patricia sa, man tänker oftast att något måste dem ha gjort för att ha "förtjänat" det. Men allt fler avslöjanden har fått mig att tveka, inte minst den bulgariska vakten som hoppade jömfota på den svenske killens huvud så att han senare avled. Det är inte bara sjukt utan även skrämmande. Då är det inte en vakt, utan ett omänskligt monster, som står i dörren.

Jag har under mina krogbesök träffat på både helt underbara vakter, men även personer som utnyttjar sin "maktposition". Tyvärr så tror jag att det är något som har blivit allt vanligare, att vakterna känner sig så maktfulla att de sätter sig över de övriga människorna. Det spelar ingen roll om det är någon på Stureplan som gallrar kön eller någon i Norrland på den lokala baren. De har förmågan att säga ja eller nej, bestämma och du får komma in eller ej, och det är något som säkert för flera innebär makt.

Var bara tvungen att få ur mig lite frustration. Det finns hur många fler synsätt och "anledningar" till deras beteende, som att det t ex är en pressad situation och att de är i bättre position att bedömma än gästerna osv... Men jag tycker, genom vad jag hört och sett, att det förekommer alldeles för mycket övervåld av vakterna.

Jag måste bara säga att de flesta vakterna är underbara och gör ett riktigt bra jobb. Utan dem så skulle det vara kaos. Det jag menar är antalet vakter som utnyttjar sin position har blivit fler och att det är fel att lita blint på dem. Lite blint var väl lite och ta i, men att gästerna oftast misstros och måste bevisa så mycket mer än vakterna.

Nu tvingar jag mig själv att sluta skriva, annars så kan jag fortsätta hur länge som helst. Men det var dagens åsikt, eller något sådant.

Mot chipspåsen och soffan!
Pöss    

Kommentarer
Postat av: mia

när mitt ben blir bra tycker jag vi ska ta en kväll! kanske världens bästa förfest och utgång? eller bara världens bästa hemmafest! jag vill jag vill :)

2009-08-13 @ 12:21:00
URL: http://miawestin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0